2011. május 11., szerda

Húsvéti kalács

Persze jó lett volna, ha húsvét előtt publikálok ilyesmit, de nem szoktam túlságosan tervszerűen ténykedni sem a konyhában, sem itt a blogon. Mindenesetre ez a kalács nagyon jó lett, igazán elégedett voltam vele, mind küllemében, mind ízében fantasztikus lett, és amire külön büszke vagyok, hogy egy megtekintés után emlékezetből sikerült a hatos fonás. Az sem utolsó szempont, hogy nem csak frissen jó, mi nem vagyunk annyira kalácsos típusúak, legalábbis ami a nem töltött kalácsokat illeti, ha marcipánt raktam volna bele, valószínűleg egy óra alatt elfogyott volna, de inkább valami hagyományosat akartam, ami jó a sonkához, így jó pár napig fogyott, és a végén is nagyon finom volt. A befutó a hvg tavalyi receptje lett.

Először is 3 dl langyos tejben feloldottam 30 gramm élesztőt. Magyar élesztővel felfuttattam volna, de a svéd élesztő nem fut fel, így csak simán feloldottam. Kimértem 500 gramm lisztet, 80 gramm porcukrot, 80 gramm puha vajat, egy teáskanál sót ,ezekhez hozzátettem egy citrom reszelt héját és két tojássárgáját, majd az élesztős tejjel nagyjából 15 percen át dagasztottam. Mikor kész lett, lefedve kelesztettem 40 percen keresztül, amíg duplájára kelt.

A megkelt tésztát átgyúrtam, majd 6 rudat sodortam belőle, és szépen összefontam őket. (Itt látható a módszer.) Sütőlapra helyeztem a kalácsot, ismét pihenni hagytam 40 percet, majd mikor már szépen megkelt, megkentem egy felvert tojással jó alaposan és szezámmaggal díszítettem. (A videón ennek módját is érdemes megnézni, mert igaza van a nőnek, hogy így könnyebb díszíteni és szebb is lesz.)

180 fokos sütőben sütöttem meg, nagyjából háromnegyed óra alatt.


Alapanyagok:

500 g liszt
80 g porcukor
3 dl langyos tej
30 g élesztő
80 g puha vaj
2 tojássárgája
1 citrom reszelt héja
1 teáskanál só

+1 tojás a kenéshez, szezámmag a díszítéshez

Nincsenek megjegyzések: