2009. március 11., szerda

Västgötawienerbröd, avagy marcipános liliom


Szert tettem egy igazi svéd alapszakácskönyvre, amolyan helyi horváthilona ez, benne van minden, amit a helyiek esznek, isznak. Természetesen elsőként a süteményes oldalakat lapoztam át, itt is a kelt tésztákra koncentrálva. Sikerült is a hétvégén egy igen jó marcipános liliomot készíteni, aminek a helyi neve västgötawienerbröd. A tészta a klasszikus svéd kardamómos kelt tészta, benne pedig szintén svéd klasszikusként mandulamassza, azaz marcipán. A kelt tészta alapot egy kicsit megvariáltam, tettem bele némi teljes kiőrlésű lisztet, valamint vetemjöl specialt, ami egy kifejezetten kelt tészták, kenyerek készítéséhez javasolt, magas sikértartalmú liszt. Az eredeti recept sima lisztet javasol, bár szerintem az itteni alapliszt inkább a magyar kenyérliszthez van közel, de mivel édes kelt tésztáról van szó, szerintem a BL 55-s liszt is tökéletes lehet.

Negyed liter langyos tejben feloldottam 2,5 dkg élesztőt. Hozzáadtam 7 dl lisztet, egy csipet sót, 50 gramm vajat, fél dl cukrot, egy fél teáskanál őrölt kardamómot. Mindezekből tésztát dagasztottam géppel, körülbelül 10 perc alatt. Majd a tésztára konyharuhát libbentettem és magára hagytam valamivel több, mint fél órára. Eközben elkészítettem a tölteléket. Ehhez vettem 150 gramm mandulamasszát (marcipánt) és 50 gramm vajat, beletettem továbbá egy teáskanál kardamómot. Némi mikrós melegítés után összekeverve könnyen kenhető krémet kaptam.

Az eddigre már megkelt tésztát némi püffölés után kinyújtottam körülbelül egy-másfél centi vastagságúra, rákentem a krémet és a hosszanti oldalával párhuzamosan háromba hajtottam. Két centis szeleteket vágtam belőle. A szeletke téglalapokat középen a hosszani oldallal párhuzamosan bevágtam és a keletkezett nyíláson áthúztam az egyik végét a tésztának. Sütőpapírral bélelt tepsire fektettem a lilomokat, megkentem felvert tojással, megszórtam szeletelt mandulával. Alapesetben ezt körülbelül negyed óra múlva lehet a sütőbe tenni, én azonban reggelire szántam a süteményt, ezért ennél a pontnál folpack alá téve ment a hűtőbe a tepsi és reggel némi szobahőmérsékleten történő állás után ment a sütőbe, ahol 180 fokon sült pirosra.

Nagyon-nagyon finom lett.

Nincsenek megjegyzések: