2011. január 17., hétfő

Pain de mie au beurre, avagy puha vajas zsemlécskék

Elég nehezen kezdődik ez az év, mindkét gyerekem lerobbant, a nagyobbikomnak meg annyira fájt a torka, hogy sírt éjjelente, nappal meg alig evett. Aztán a kicsi is csatlakozott a lázas szekcióhoz, így aztán nem tudtam előre tervezni, hogy mi is legyen a vacsora. Egyik nap már délután volt, amikor rájöttem, hogy nincs itthon, csak ropogós kenyér, ami nem csúszna le a torokfájósok torkán, így lázasan kutattam valami gyors és alkalmas recept után. Végül aztán ez a vajas zsemle került az asztalra. Viszonylag gyors, legalábbis kelt tészta vonatkozásban mindenképp és nagyon finom, puha zsemlécskékről van szó. Jan Hedh alább beidézett könyvéből való a recept.

Először is feloldottam 15 gramm élesztőt 250 gramm víz és 50 gramm langyos tej keverékében. Hozzátettem fél kiló lisztet, 11 gramm sót és 12 gramm cukrot, majd 13 percig dagasztottam. Beledobtam még 60 gramm szobahőmérsékletű vajat és tovább dagasztottam még 5 percig.

Olajozott műanyag dobozba tettem, lezártam és fél órát kelesztettem. Ezt követően átgyúrtam és kipüföltem a tésztát, majd visszatettem még egy fél órára. Ennek lejártával lisztezett deszkára tettem és 12 db gömböt formáltam. Pihent ismét 10 percet a tészta, majd a gömbökből hosszúkás zsemléket sodortam és sütőpapírral bélelt tepsire raktam őket. Átkentem olvasztott vajjal, a közepüket egy hegyesebb fakanállal benyomtam és kelni hagytam 1 órán át egy lisztezett konyharuha alatt.

Közben felfűtöttem a sütőt 225 fokra, és amikor duplájára keltek, megsütöttem a zsemlécskéket nagyjából 12 perc alatt. Frissen az igazi, de másnap is finom volt.

Alapanyagok:

250 g víz
50 g tej
15 g élesztő
500 g liszt
11 g só
12 g cukor
60 g vaj + valamennyi a kenéshez (nagyjából 2 evőkanálnyi)

2 megjegyzés:

Viki írta...

Szia! Örülök, hogy Rád találtam, de már nem tudom merről kanyarodtam idáig.
Szinte kényszert éreztem, hogy ehhez a postodhoz írjak.
Én a napokban (sőt tegnap már ismételtem) sütöttem meg a Parker House zsemlét. 99 %-ban ugyanazok a hozzávalói és a sütés menete is. Ha lesz kedved nézd meg az enyém is. Azért elviszem a Te recepted is. Köszönöm.

lucillaposta írta...

Hú, tényleg, valahonnan ismerős volt ez a fajta zsemle, és még a fakanalas benyomás is hasonlít.
Megnézlek:-)