2011. január 28., péntek

Tökmagos kenyér rozskovásszal


Igényel némi előkészületet ez az igen finom kenyér, de nem macerás, és ha az ember előkészíti előző nap a kovászt, ami nagyjából öt perces meló, akkor másfél órával a kezdés után már lehet is sütőbe tolni a kenyeret. A recept a Baka magazin 2010. karácsonyi számából van.

Első nap 1,5 dl teljes kiőrlésű rozslisztet összekevertem 1 dl vízzel és egy evőkanálnyi kovásszal. (Na most ha történetesen épp rozskovász lakna a hűtőmben, akkor ezt a lépést ki is lehetne hagyni.) A masszát 24 órán át hagytam kelni.

Következő nap a kovászt, 3 és egynegyed dl vizet, 4 dl lisztet, 3 dl teljes kiőrlésű rozslisztet, 25 gramm élesztőt (ez egy fél csomag), 1 teáskanál sót és 3 és fél dl tökmagot 10 perc alatt kidagasztottam. 20 percig pihenni hagytam, majd a tésztából hosszúkás cipót formáltam és először vízbe, majd tökmagba forgattam, végül kivajazott formába tettem. Nekem sajnos csak egy szilikon formám van itt, ami nem annyira kenyerekhez való, de végül ezzel is jó lett, ha nem is annyira mutatós. A tésztával töltött formát egy nylon zacskóba zártam és így kelesztettem meleg helyen 45 percig, amíg látványosan megkelt. 225 fokra előmelegített sütőbe tettem, pár perc múlva lecsökkentettem a hőmérsékletet 190 fokra és készre sütöttem. Rácson hűlt ki.

A recept szerint a tökmag helyett dióval is finom.

Alapanyagok:

A kovászhoz:
1 dl víz
1,5 dl tk rozsliszt
1 ek kovász

A kenyérhez a kovászon kívül:
3,25 dl víz
4 dl liszt
3 dl tk rozsliszt
25 g élesztő
1 tk só
1, 75 dl tökmag
+ tökmag a forgatáshoz

Nincsenek megjegyzések: