2011. április 23., szombat

Créme brulee torta


Anyukám jóvoltából régóta tulajdonosa vagyok egy konyhai fáklyának és szintén neki köszönhetem, hogy minap szert tettem egy 20 cm-es piteformára is, amit már évek óta hajtok, mert van egy receptkönyvem, ami csupa ekkora süteményre tartalmaz jobbnál jobb recepteket. És itt tényleg lényeg a méret, egyszer már megcsináltam ezt a tortát, egy 24 cm-esben, hát olyan vékony lett a krémréteg, hogy élvezhetetlen volt. Azóta van 28 cm-es formám is, ami épp kétszer annyi alapanyagot igényel, mint a 20 cm-es, szóval az alábbi recept megduplázásával az is működik, de ez a méret pont egy jó ebéd utáni desszertnek elegendő.

Először is elkészítettem egy édes pitetésztát, ami a tojás miatt minimum két adagot jelent. 200 gramm lisztet, egy csipet sót, 80 gramm cukrot és 70 gramm vajat összedolgoztam morzsás állagúra, majd hozzáöntöttem egy felvert tojást és kidolgoztam a tésztát. Az egyik felét mindjárt bezacskóztam és betettem a fagyasztóba későbbi felhasználásra, a másik felét pedig a hűtőbe tettem egy fél órára.

Közben előkészítettem a vaníliakrémet. Ehhez 2 dl tejszínt felforraltam egy fél teáskanálnyi vaníliaőrleménnyel és hagytam kihűlni.

A tésztát kinyújtottam és belehelyeztem a formába. Rátettem egy sütőpapírt, erre nehezékként vörös lencsét tettem, ami nem volt túl bölcs dolog, jobb lett volna mondjuk bab, de ez volt csak kéznél. 190 fokon sütöttem így 10 percig, majd eltávolítva a lencsét tovább sütöttem a tésztát pirulásig, nagyjából újabb 10 percig. Mivel a krém jóval alacsonyabb fokon készül, nem kell attól tartani, hogy túlsül a tészta.

Közben 4 tojássárgáját kikevertem 30 gramm cukorral, majd az ismét felmelegített tejszínt hozzákevertem és beleöntöttem a tésztába. 120 fokra csökkentettem a sütő hőmérsékletét, és visszatettem és addig sütöttem, amíg a felszíne megszilárdult, nagyjából 40 percig.

Kihűtöttem a süteményt, majd megszórtam vékonyan a krém felszínét cukorral és a fáklyával karamellizáltam. Végül néhány órát állt a hűtőszekrényben fogyasztás előtt.

Nagyon-nagyon finom.

Alapanyagok:

A tésztához (dupla adag)

200 g liszt
80 g cukor
csipet só
70 g vaj
1 tojás

A krémhez

2 dl tejszín
4 tojássárgája
30 g cukor
vaníliaőrlemény (vagy vaníliarúd)

cukor a tetejére

Nincsenek megjegyzések: