2011. április 20., szerda

Prinsesstårta


Ahogy azt az előző bejegyzésemben említettem, a Prinsesstårta a legnépszerűbb cukrászsütemény Svédországban, és az első számú születésnapi torta. A cukrászdai változat össze sem hasonlítható az IKEA-ban vagy a fagyasztottan kapható variációkkal, így régóta terveztem, hogy itthon is megpróbálok csinálni legalább egyszer. Nem is tudom, hogy miért is tartottam ennek a tortának elkészítésétől, valójában semmi igazán extra nincs benne, hacsak a marcipánmasszával való borítás, de mivel itt ez a legnépszerűbb torta, természetesen kapható készre nyújtott változatban is. És Ákosnak ez a kedvenc tortája és születésnapjára is ezt kérte, gondoltam, végre megpróbálkozom én is vele, legfeljebb nem lesz annyira szép. Végül is egész jól sikerült. Ez a recept is a helyiek egyik alapművéből, a Rutiga Bakboken-ből való.

A tortalaphoz felvertem 4 tojást jó habosra 2 dl cukorral, majd lazán beleforgattam 1 dl lisztet és 1 dl keményítőt, amelyekben elkevertem 2 teáskanálnyi sütőport. 26 cm átmérőjű tortaformába töltöttem, majd 175 fokon kisütöttem, nagyjából 40 percig tartott. Kihűlés után 3 részre vágtam.

Miközben a torta hűlt, elkészítettem egy sűrűbb vaníliakrémet. Ehhez 1 dl tejszínt és 1 dl tejet felforraltam egy fél teáskanálnyi vaníliaőrleménnyel. Nagyjából 20 percig hagytam állni, közben kikevertem 2 tojássárgáját 2 evőkanál cukorral és 1 evőkanál keményítővel, majd hozzáöntöttem a tejes-tejszínes keveréket, és a tűzre visszatéve besűrítettem a krémet.

Az alsó tortalapra málnalekvárt kentem, nagyjából 1-1,5 dl ment rá, ráhelyeztem a második tortalapot, erre jött a vaníliakrém, majd a harmadik tortalap. Közben felvertem 4,5-5 dl tejszínt 2 evőkanál cukorral, és a harmadik tortalapra félgömb alakban felkentem.

Mivel előkészített marcipánnal dolgoztam, így egyszerű dolgom volt, csak kitekertem és óvatosan ráfektettem a tortára, a széleit rásimítottam és kicsit hullámosítva az aljához nyomtam. Némi porcukorral meghintettem. Volt a készletben egy marcipánrózsa, ezt is rábiggyesztettem, és csokoládébetűkkel ráírtam a szöveget.


Alapanyagok:

Piskótához

4 tojás
2 dl cukor
1 dl liszt
1 dl keményítő
2 tk sütőpor

A krémhez

4 tojássárgája
2 ek cukor
1 ek keményítő
1 dl tej
1 dl tejszín
vaníliaőrlemény

Az összeállításhoz

4,5-5 dl tejszín
2 ek cukor
1-1,5 dl málnalekvár
400 g zöld marcipánmassza vagy kész marcipánlap (itt látható pl. az Odense terméke: http://www.odense-marcipan.se/odenses-produkter/marcipan)
porcukor és egyebek a díszítéshez

Nincsenek megjegyzések: