2013. február 27., szerda

Bukta bécsi módra vaníliaöntettel

Nos, a hideg téli esték átvészelésének egyik segédeszköze a forró kelt tészta, így nálunk ebben az időszakban nem ritkán kerül asztalra ilyesmi, minap például lekváros bukta. Persze itt is muszáj volt új receptúrát kipróbálni, ami persze Jan Hedhtől való. A tésztája nagyobb arányban tartalmaz vajat és tojást, valamint nemiképp bonyolultabb is, mint a magyar szakácskönyvekben fellelhető receptek, viszont szerintem mindenképp megéri kipróbálni, mert fantasztikusan finom és másnap is igen jó. 

Szóval, először is 65 gr tejben feloldottam 15 gr élesztőt, majd ezt 100 gr liszttel dagasztottam nagyjából 10 percig. Lefedve 30 percig hagytam kelni a tésztát. Közben az öntethez felforraltam  fél liter tejet, majd egy felhasított vaníliarúddal hagytam összeérni.

A tésztához ezek után hozzátettem még 80 gr cukrot, 10 gr sót, 2 tojássárgáját és 4 tojást, 200 gr szobahőmérsékletű vajat, valamint 400 gr lisztet és jó alaposan kidagasztottam. Egy óra kelesztés után átgyúrtam, majd egy olajozott műanyag tálban lefedve másnapig a hűtőbe került további - lassú - kelésre.

Az öntethez 6 tojássárgáját kikevertem 120 gr cukorral, majd hozzáöntöttem a vaníliás tejet (a vaníliarúd kihalászása után), majd közepes tűzön besűrítettem (a kontrollmániásoknak, mint amilyen én is vagyok, ez 85 C-ig való melegítést jelenti).  A kész krémet vízfürdőben kihűtöttem, átszűrtem és ez is ment a hűtőbe a tészta mellé.

Másnap a tésztát 30 darabra vágtam, mindegyik darabot kinyújtottam kávéscsészényi méretűre, rájuk halmoztam egy-egy kanál lekvárt és gombóccá formáltam. Eredetileg Jan természetesen frissen főz egy adag baracklekvárt, én ettől - komoly lekvárkészletek birtokosaként - lemondtam, nálunk a választás kedvéért barack, eper és málnalekváros bukták készültek. 

A bukták tepsibe kerültek és folpackkal lefedve duplájukra keltek nagyjából egy óra alatt, majd 190 fokon nagyjából 20 perc alatt kisütöttem őket. Forrón tálalva, porcukorral meghintve a hideg öntettel pazar vacsoránk volt.

Alapanyagok

Buktához:

65 gr tej
15 gr élesztő
100 gr + 400 gr liszt
80 gr cukor
10 gr só
4 tojás
2 tojássárgája
200 gr vaj
lekvár
porcukor a szóráshoz

Öntethez:

fél liter tej
6 tojássárgája
120 gr cukor

Nincsenek megjegyzések: