2009. február 17., kedd

Semla



Annak ellenére, hogy jó párszor jártam már Svédországban, először csak most, néhány héttel ezelőtt került elém semla. Ami egy igen jellegzetes svéd sütemény, úgyhogy csak annak tudom tulajdonítani ezt a mulasztást, hogy ennek a finomságnak most van igazán szezonja, én pedig leginkább nyáron jártam erre fele. A semlában amúgy minden egyesül, ami a svéd cukrászatot jellemzi: a kardamómos kelt tésztában marcipánkrém és tejszínhab csábítja bűnös élvezetre az édesszájú népeket.

Szerencsére a semla nem egy bonyulult sütemény, némi kelt tésztás gyakorlat után bárki nekiveselkedhet és különösebb erőlködés nélkül cukrászati remekművet tud készíteni.

10 db semlához 1 dl langyos tejben 2,5 dkg élesztőt feloldottam és a dagasztógép táljába helyeztem. Hozzáraktam 5 dl lisztet, 2 evőkanál cukrot, 1 kiskanál sót, 1 tojást, 10 dkg olvasztott vajat és 1 teáskanál őrölt kardamómot. Amikor a sor végére értem, elindítottam a dagasztást, amelynek végén egy viszonylag puha tésztát kaptam. 1 óra kelés után 10 gombócot formáztam a megkelt tésztából és egy sütőpapírral bélelt tepsire helyeztem őket. Újabb fél óra kelés következett, majd 175 fokos, előmelegített sütőbe toltam a zsemlécskéket, és körülbelül 8-10 perc alatt megsütöttem őket. A kihűlt zsemléket félbevágtam és megkentem 10 dkg, némi tejjel kenhetővé varázsolt marcipánnal. A marcipánkrém tetejére keményre vert tejszínhabot nyomtam nyomózsákból. A tejszínt én vaníliás porcukorral vertem fel, a mennyiség pedig ízlés szerint lehet több, kevesebb, én kb. 3-4 dl igen jó minőségű tejszínt használtam el a 10 semlához. A tetejét némi porcukorral hintettem meg. Tálalásig hűtőben tartandó.

Mind minden kelt tészta, ez is leginkább frissen jó, de hűtőben egy-két napig minden további nélkül eltartható, már ha megéri, hogy visszakerüljön a hűtőbe.

A fenti recept a legtradícionálisabb semlát eredményezi. Olvastam olyan receptet is, ahol a tésztába nem került kardamóm (karlsbadsemla). És a variációk száma végtelen. Egyik recept például kókuszkrémet javasol a marcipán helyett, de lehet a tejszínt fahéjjal fűszerezni.

Nincsenek megjegyzések: