2009. június 24., szerda

Grillázsfagylalt

Végre, végre elért a nyár Skandináviába is, ami nagyon kellett már. Igazi svéd nyár van napok óta, kék ég, apró bárányfelhők, kedélyesen lengedező szél, hetedhét ágra sütő nap. Az ilyen szép napokon adja magát, hogy sütés helyett inkább hűtsünk, azaz a desszert legyen fagylalt. A tavalyi születésnapomra családom meglepett egy olyan konyhai segéderővel, amihez fagylaltkészítő tartozékok is voltak, azóta rengeteget ment a masina, kísérleteztem mindenféle recepttel, sőt magam is alkottam saját kreációt. Mint amilyen például a grillázsfagylalt. Persze nagy ész nem kellett hozzá, az alap tulajdonképpen egy vaníliafagylalt, amibe sok-sok apróra zúzott grillázs kerül, és ettől sokkolóan jó fagylalt kerül ki a gépből. A vaníliafagylalt Chili és Vanilia nyomán készült, néhány módosítással, egyrészt én fele tej-fele tejszínből szeretem a fagylaltot csinálni, így kicsit könnyebb, másrészt a grillázs miatt nem kell annyira édesre csinálni, mintha vaníliafagylaltként kerülne a gépbe.

Szóval, fél liter tej és tejszín keverékét felforralom egy rúd felhasított vaníliával vagy egy fél teáskanál vaníliaőrleménnyel. Miután felforrt, lekapcsolom és hagyom állni egy húsz percet, hogy a tej jól át tudja venni a vanília ízét. Eközben 3 nagy vagy 4 kisebb tojás sárgáját 5 dkg cukorral jó alaposan kikeverek, majd a meleg vaníliás tejet hozzáöntöm, és az egészet visszatöltöm a tejes lábosba. A fagylaltalapot nagyon lassú tűzön folyamatos kevergetés mellett besűrítem. Mivel forrnia nem szabad, nagyon résen kell lenni, én ezért az utóbbi időben bevetem a hőmérőt is, néhányszor már megjártam ezzel a tűzhellyel, így folyamatos kontroll alatt tudok sűríteni. Amikor kész, leszűröm és kihűtőm. Én ezt a részt meg szoktam gyorsítani némiképpen, mivel mégis csak tejes-tojásos krémről van szó, jó hideg vízbe állítom az edényt. Majd amint lehet, berakom a hűtőbe. Amíg hül, vagy akár az előző napon elkészítem a grillázst. Itt nincsen pontos hozzávaló lista, érzésre szoktam csinálni. Kb. egy marék diót megpirítok egy serpenyőben és cukort szórok rá, amikor megolvad és karamellizálódik, sütőpapírra v. alufóliára öntöm annyira vékonyan, amennyire csak lehet. Amikor kihült, összetöröm és aprítóban finomra darálom. A grillázst a vaníliakrémhez csak közvetlenül a fagylaltgépbe kerülés előtt szoktam hozzákeverni, ha túl sokat áll benne, a krém feloldja a karamellt, de nem tartom kizártnak, hogy van, aki ennek inkább örül, mint bosszankodik rajta. Az elkészült masszát fagylaltgépbe töltöm. Amikor a gép jelzi, hogy kész a fagylalt, még egy kicsit benne szoktam hagyni, hogy keményedjen. Ha marad belőle (nem szokott), mehet a fagyasztóba, hogy kevésbé szorgalmas napokon elő kerülhessen.

Nincsenek megjegyzések: