2009. szeptember 15., kedd

Ropogós és lapos kenyér


Kicsit hosszúra sikerült a nyár, és valahogy nehezen szántam rá magam egy újabb postra, kiestem a rutinból, ez van. Pedig nem keveset sütöttem az elmúlt két hónapban és nem is akármiket. Főleg kenyér vonalon sikerült egészen jó dolgokat alkotnom, például fejembe vettem, hogy megkeresem a legjobb ciabatta receptet, és noha eddig még nem sikerült megtalálnom, azért egészen jól sikerült a legutóbbi kísérlet is. Bár őszintén megmondom, nem lett igazán ciabatta, inkább mondanám ropogós és lapos kenyérnek, mert a tésztája rendkívül nedves (erre az eredeti recept is felhívta a figyelmet), gyakorlatilag folyékony. A végeredmény viszont nagyon finom és ami kifejezetten jó, az az, hogy még több napig ropogós maradt. A lapossága pedig a legkevésbé sem volt probléma, kitűnő szendvicsalap lett belőle.

A tésztát a biga elkészítésével kezdjük, ami egy amolyan kovászféle anyag. Ehhez 2 dl vizet, 175 gramm kenyérlisztet és fél teáskanálnyi szárított élesztőt beleteszünk a kenyérsütőbe, elindítjuk a dagasztóprogramot, majd néhány perc múlva, amikor a biga alapanyagok összekeveredtek, leállítjuk. Ennek a masszának legalább 12 órán keresztül kelnie kell, akkor jó, ha elkezd összeesni. Amikor ez bekövetkezik, hozzárakunk újabb 2 dl vizet, 30 ml tejet, 30 ml olívaolajat, 325 gramm kenyérlisztet, másfél teáskanálnyi sót, fél teáskanálnyi cukrot és kb. negyed kanálnyi szárított élesztőt. Ismét elindítjuk a dagasztóprogramot, amit ezúttal hagyunk végigfutni, majd amikor vége, lekapcsoljuk a gépet és a tésztát hagyjuk még egy órát kelni, ekkora kb. háromszorosára kel.

A masszát, ami erősen folyékony állagú, egy sütőpapírral kibélelt tepsibe kanalazzuk két csíkban, én a sütőpapír alá szintén sütőpapírból felcsévélve középen és a két szélén akadályokat helyeztem el, így nem tudott a tészta túlságosan széjjelfolyni. Némi liszttel megszórva újabb fél órát pihen a tészta, majd 220 fokra előmelegített sütőbe tesszük, amit előzőleg gőzösítünk (én egy fél pohár vizet szoktam a sütő aljára lottyintani), és kb. fél óra alatt kisütjük a kenyeret.

Alapanyagok

Bigához:

2 dl víz
175 gramm kenyérliszt
fél teáskanálnyi szárított élesztő

Tésztához:


2 dl víz
30 ml tej
30 ml olívaolaj
325 gramm kenyérliszt
másfél teáskanálnyi só
fél teáskanálnyi cukor
kb. negyed kanálnyi szárított élesztő

(A receptet a Szakácskönyv kenyérsütő gépekhez c. könyvben találtam.)

Nincsenek megjegyzések: