2009. szeptember 21., hétfő

Rozsos kenyér

Múltkor a Citygrossban nevetséges áron adták a rozsos lisztkeveréket, ráadásul bio volt, így behajítottam 4 kg-val a kosárba, pedig még azt sem tudtam, hogy mit fogok vele csinálni. Aztán végül úgy döntöttem, hogy megcsinálom azt a kenyeret, aminek receptje a zacskón található. És nem is próbálkoztam azóta már recepttel, mivel annyira jó lett, csak ezt variáltam mindenféle irányba. Persze változtattam már első körben is, mert nem volt kedvem másfél deciért egy egész liter filmjölköt megvenni, így tej-török joghurt párosítással készítettem el a kenyeret, ez volt itthon (sima joghurt esetében szerintem tej sem kell, de a török joghurtban megáll a kanál ugyi), nem hinném, hogy jelentős különbséget okozott ez a csere. Maga a recept végtelenül egyszerű, szinte semmi meló nincs vele, ha van dagasztógép a háztartásban, de kézzel sem lehet túl macerás. A rozsos kenyér kívül ropogós, belül puha és ezen tulajdonságait több napig őrzi, már ha marad belőle ...

Szóval először is felmelegítettem másfél dl vizet, egy dl tejet és fél dl török joghurtot, beleszórtam egy negyed kocka élesztőt (1,25 deka), kicsit hagytam feloldódni, majd hozzáraktam fél kilót a liszkeverékből (ez 40 százalék rozslisztet és 60 százalék búzalisztet tartalmaz), 1 teáskanál sót, 1 teáskanál cukrot, 1 evőkanál repceolajat és egy teáskanálnyi kenyérfűszert. A tésztát géppel kb. 10 perc alatt kidolgoztam alaposan (ha szükséges, lehet hozzá még folyadékot, vagy lisztet rakni, a szokásos kenyértésztaállagig), majd konyharuha alatt pihetettem fél órát. Ezt követően a tésztából gömböt formáltam, majd némi liszttel megszórva sütőpapíros tepsibe raktam. Ismét leterítettem a konyharuhával és kelesztettem kb. 40 percig. Amikor lejárt, bevágtam a tetetjét, megkentem vízzel és megszórtam lenmaggal. Fél óráig sült 225 fokon.

Alapanyagok

1,5 dl víz
1 dl tej
0,5 dl török joghurt
negyed kocka élesztő
30 dkg búzaliszt
20 dkg rozsliszt
1 teáskanál só
1 teáskanál cukor
1 evőkanál repceolaj
egy teáskanálnyi kenyérfűszer


Nincsenek megjegyzések: