2009. szeptember 24., csütörtök

Stromboli



Úgy tűnhet, mintha az utóbbi időben a sütőben inkább sülnének kenyerek, mint sütemények, és ha jól belegondolok, így is van, valahogy mindig inkább valami kenyérféléhez kapok ihletet így a nyár elmúltával. És a könyvesboltokban is mindig a kenyérsütéssel kapcsolatos szakirodalom ugrik be a kosárba, ki érti ezt. A képen látható, stromboli elnevezésre hallgató kenyeret egy régebbi kenyeres könyvemből vettem, és a lisztösszetétel mellett még annyit változtattam a recepten, hogy a sajtos tölteléken kívül még sonkával is megraktam a kenyeret, így még a húsimádóknak is teljes értékű vacsora. Mivel a munka dandárját a kenyérsütő elvégzi, valójában egy igen egyszerűen és kevés melóval előállítható kenyér ez. A neve egyébként azért stomboli, mert a sajt elvileg a beleszúrt lukakon forró lávaként feltör, nekem ezt sosem sikerült így alakítanom, mindig inkább az oldalára folyik ki némi sajt, de ez - meg kell mondjam - semmit nem von le az élvezeti értékéből.

Szóval, a kenyérsütő gépbe először is beleöntöttem 2 dl vizet, erre rátettem 20 deka kenyérlisztet, 15 dkg rozslisztet, fél teáskanálnyi cukrot, egy teáskanálnyi sót és egy teáskanálnyi élesztőt. Dagasztóprogramot indítottam el.

Miközben a dagasztás zajlott, összekészítettem a tölteléket. Ehhez összekevertem két zacskó kockázott mozzarellát, 50 gramm reszelt parmezánt, egy-egy evőkanálnyi friss, aprított petrezselymet és bazsalikomot, egy gerezd zúzott fokhagymát, némileg megsóztam és borsoztam, majd a dagasztás végéig a hűtőbe tettem, hogy érjenek az ízek összefele.

A dagasztóprogram végén a tésztán enyhén lisztezett deszkára tettem, majd kinyújtottam belőle egy kb. fél centi vastag téglalapot, amit először sonkaszeletekkel fedtem, utána elosztottam rajta a sajtos tölteléket. Majd először az rövidebb oldalakat behajtottam kb. 5 centire (kifolyást megakadályozandó) és feltekertem. Sütőpapírral bélelt tepsire tettem a rudat, megkentem olivaolajjal és megszórtam friss rozmaringágakkal. Fóliával lefedve ismét kelesztettem a tésztát kb. fél óráig, majd megszurkáltam egy hústűvel (de csak kb. a tekercs közepéig), és 200 fokra melegített sütőbe toltam kb. fél órára.

Alapanyagok

A tésztához:
2 dl víz
20 deka kenyérliszt
15 dkg rozsliszt
fél teáskanálnyi cukor
egy teáskanálnyi só
egy teáskanálnyi élesztő

A töltelékhez
10-15 dkg sonka
2 zacskó mozzarella
50 gramm reszelt parmezánt
petrezselyem
bazsalikom
egy gerezd fokhagyma

bors

A kenéshez olívaolaj és némi friss rozmaring.

Nincsenek megjegyzések: