2009. október 6., kedd

Drottningpaj vaníliaszósszal

Egy ideje elég gyakran megfordulunk a Mårtenstorget-i cukrászdában, ahol egészen fantasztikus süteményfelhozatal van. Az egyik nagy kedvenc a drottningpaj, sűrű, habos vaníliaszósszal. Kicsit kutakodtam a neten, kiderült, hogy ami drottninggal kezdődik, abban málna és fekete áfonya keverék található, ez amúgy egy elég kedvelt gyümölcskeverék, sokféle formában előfordul a süteményektől a lekvárokig. Noha eléggé kedvelt íz Svédországban, igazán ígéretes receptet nem találtam, így végül rövidre zártam a témát, és felhasználva a különböző recepteket és a klasszikus linzertésztát, és a következő süteményt hoztam össze.

A linzertésztához az alapreceptet némileg módosítva vettem 30 dkg lisztet, 20 dkg vajat és 8 dkg cukrot és gyorsan összegyúrtam ezeket. Beraktam a hűtőszekrénybe fél órára, majd a tészta kb. két harmadát egy cakkos szélű piteformába nyújtottam, rászórtam kb. 40 dekányi málna és fekete áfonya keveréket (ez esetben a fagyasztott gyümölcs volt), majd megszórtam két evőkanál cukorral és kb. egy teáskanálnyi keményítővel. (Annyit itt megjegyeznék, hogy ha valaki vaníliaszósz/fagylalt nélkül gondolná a süteményt fogyasztani, akkor tegyen a töltelékbe még cukrot, mert így kissé savanyú, viszont az édes vaníliaszósszal pont jó.). A maradék tésztát pedig ráreszeltem. 180 fokos sütőben sütöttem meg, pirulásig.

A vaníliaszószhoz először felforraltam 1,25 dl tejet, 1,25 dl tejszínt és egy jó csipet vaníliaőrleményt, majd hagytam egy órán keresztül ázni. Majd kikevertem 2 tojást 4 dkg cukorral, hozzáadtam a vaníliás-tejes keveréket és közepes tűzön folyamatos kevergetés mellett 85 fokig melegítettem, ekkor elkezdett besűrűsödni. Lekaptam a tűzről és még néhány percig kevergettem, majd átszűrtem és hideg vízfürdőben gyorsan kihűtöttem. Tálalásig a hűtőben hűlt tovább. Tálalás előtt felvertem fél liter tejszínt, beleforgattam a vaníliakrémbe és a forró drottningpajhoz tálaltam.

Alapanyagok

Drottningpajhoz:
30 dkg liszt
20 dkg vaj
8 dkg + 2 evőkanál cukor
40 dekányi málna és fekete áfonya keverék
egy teáskanálny keményítő

Vaníliakrémhez:
1,25 dl tej
6,25 dl tejszín
2 tojás sárgája
4 dkg cukor
vaníliaőrlemény

Nincsenek megjegyzések: