2009. december 13., vasárnap

Narancsos-mandulás tekercs

A karácsonyt megelőző időszak egyik kötelező kelléke itt, Svédországban a Luca macskája, a lussekatter, azaz a sáfrányos kalács. A sáfrány egyébként is hagyományosan karácsonyi fűszer errefele, máskor nem is feltétlenül lehet kapni, és - állítólag valami terméscsökkenés okán - az idén aranyárban mérik, noha amúgy sem olcsó. A lussekatter tésztájából egyébként nagyon sokféle egyéb finomságot is készítenek, így esett a választás egy igen vonzó narancsos-mandulás tekercsre. A tészta kesellával készül, ami egy krémsajtféle. Magyarországon nem elérhető, de a philadelphia krémsajttal szerintem tökéletesen helyettesíthető. A mandulamassza helyett marcipánt vagy fele-fele arányban pucolt, őrölt mandulát és cukrot javasolnék.

A tésztához először 2, 5 dl tejet meglangyosítottam, feloldottam benne egy csomag (5 dkg) élesztőt. Hozzáadtam másfél dl cukrot és 6 dl lisztet, majd körülbelül 5 percig dagasztottam kézzel. A tésztát 40 percen keresztül kelesztettem egy konyharuha alatt, míg duplájára nőtt.

Ezt követően hozzáadtam újabb 2 dl szoba-hőmérsékletű tejet, 2,5 dl cukrot, 13 dl lisztet, 250 gramm kesellát, egy tojást, 150 gramm puha vajat, egy teáskanál sót és egy gramm sáfrányt (ami két zacskónak felel meg). Ismét beindítottam a gépet, és a tésztát 10 percen keresztül alaposan kidagasztottam. A tészta meglehetősen ragadós és puha marad a végére, némi lisztet lehet hozzáadni, de a péksütemény puhaságához kell ez az állag. A dagasztást követően ismét konyharuha került az edényre és újabb 30 percet kapott a tészta a kelésre.

Ezidő alatt elkészítettem a tölteléket: 150 gramm mandulamasszát, 100 gramm vajat, egy (bio)narancs levét és héját némi melegítést követően összedolgoztam.

A megkelt tésztát két részre vágtam, az elsőt kinyújtottam 2 ml vékonyra, téglalap formájúra, rákentem a töltelék felét, megszórtam fél dl liszttel, majd a hosszabbik oldaláról kezdve felcsavartam és kétcentis csigákat vágtam belőle. A csigák sütőpapírral bélelt tepsire kerültek. állítva. Ugyanezt tettem a második adag tésztával és a maradék töltelékkel is. A csigák ismét kelni voltak kénytelenek, 30 percen keresztül, majd megkentem őket tojással, megszórtam őket jégcukorral és 225 fokra előmelegített sütőben kisütöttem őket, nagyjából 10 perc kellett ehhez.

Fantasztikusan finom péksütemény került ki a sütőből, ami leginkább frissen az igazi, de másnap is nagyon jó volt, a továbbiakat nem tudom, mert elfogyott ...

Alapanyagok:

A tésztához
4, 5 dl tej
5 dkg élesztő
4 dl cukor
19 dl liszt
250 gramm kesella
egy tojás
150 gramm puha vaj
egy teáskanál só
egy gramm sáfrány

A töltelékhez:
50 gramm mandulamassza
100 gramm vaj
egy (bio)narancs leve és héja
1 dl liszt

valamint
egy tojás
jégcukor

Nincsenek megjegyzések: