2009. december 18., péntek

Sablé Viennois

Régóta szemezgetek a Sablé Viennois receptjével, több helyen olvastam nagyon szimpatikus recepteket, csak kicsit tartottam tőle, mert a korábbi hasonló állagú süteményes kísérletek rendre kudarcba fulladtak, legalábbis formailag, mert a sütés közben teljesen elveszítették alakjukat, a végén mindig pacákat vettem ki a sütőből. Próbáltam mindenféle trükköt, hiába. Korábban még probléma volt, hogy a habzsákon egyszerűen nem tudtam kinyomni a masszát, mert előbb távozott a habzsák szövetén keresztül, mint kijáraton. Ez utóbbi problémát egyszerűen kiküszöböltem, vettem egy profi nyomózsákot, két fém fejjel. A formaproblémára viszont nem tudtam a megoldást. Most nem tudom, hogy a svéd alapanyagok, vagy csak a Szakácsok Könyvének egyik szerzője, Pierre Hermé tudja a titkot, de végre sikerült hibátlan vajas kekszet gyártanom, több ízben is. A könyvben leírt recepten mindössze annyit változtattam, hogy citromhéjat is tettem bele, ehhez az ízvilághoz szerintem nagyon illik.

Tehát, 190 gramm szobahőmérsékletű vajat először kikevertem magában, majd hozzátettem 75 gramm porcukrot, egy csipet sót, fél teáskanál vaníliaőrleményt, egy teáskanálnyi reszelt citromhéjat és egy tojásfehérjét és egy percig kevertem géppel. Majd hozzászitáltam 225 gramm lisztet és gyorsan összevegyítettem. Fontos, hogy itt már nem szabad túl sokat dolgozni vele, ha nem áll össze géppel, akkor át kell gyorsan keverni fakanállal. A masszát nyomózsákba tettem és némi (férji) izomerő segítségével w alakokat nyomtam egy sütőpapírral bélelt tepsire. 180 fokon sült kb. 10 percig.

A leírt adag egyébként kínosan kevés, javaslom legalább dupla adag elkészítését, főleg, mivel elég jól elálló süteményről van szó.

Alapanyagok:

190 gramm vaj
75 gramm porcukor
egy csipet só
fél teáskanál vaníliaőrlemény
egy teáskanálnyi reszelt citromhéj
egy tojásfehérje
225 gramm liszt

Nincsenek megjegyzések: