2009. december 11., péntek

Vörtbröd

Még nem volt december, amikor elindult a Nagy Karácsonyi Örjöngés, csak úgy ömlenek ránk a karácsonnyal kapcsolatos reklámanyagok (november második felében már kétszer olyan vastag szóróanyagköteg kerül minden nap a postaládánkba, mint korábban), mindenhol karácsonyi dekoráció virít, az ablakokban hétágú gyertyák, csillagok és egyéb világító gyönyörűségek hirdetik, hogy rövidesen karácsony. És ahogy az már lenni szokott, a boltok megtelnek a karácsonykor fogyasztott különböző hagyományos ételekkel, Luca macskái, karácsonyi sonkák, heringek kínálják magukat, és még sokan mások ...

Az egyik hagyományos ilyenkor fogyasztott étel a Vörtbröd, ami még Jan Hedh szerint sem hiányozhat egyetlen svéd asztalról sem. Ez a kenyér egy igen édes, erősen fűszeres tésztából készül, aminek egyik fő összetevője a sör vagy sörcefre. Bevallom, első körben nem lelkesedtem túlságosan, de gondoltam, egy kísérletet megér, mégis csak Svédországban élünk momentán ... A végeredmény a várakozásokat messzemenően felülmúlta, egyáltalán nem érezhető a sör a kenyérben, és ha kalácsként tekintek a vörtbrödre, az édes-karácsonyi fűszeres íz is a helyére kerül.

Az én verzióm az Allt om mat magazin karácsonyi kiadásából készült. A recept igen nagy adagra szól, de egy barátnőmmel közös akció eredményeként került az asztalra, így nem volt olyan sok a négy kisebb vekni. A vörtbröd egyébként kitűnően fagyasztható, főleg, ha nincs nagyon sötétre sütve. Az összetevők között vannak olyan alapanyagok, amik Magyarországon nem (vagy nem könnyen) szerezhetőek be, bár emlékeim szerint Julmustot az Ikea ilyenkortájt forgalmaz, a Julöl-t (karácsonyi sört) sima barna sörrel is lehet helyettesíteni, a kenyérszirup helyett mézet ajánlanék, szóval akár odahaza is neki lehet látni.

Először is egy lábasban megolvasztottam 50 gramm vajat. Ehhez hozzáadtam 330 ml (egy üveg) Julmustot (karácsonyi must) és 330 ml Julölt (karácsonyi sört) és fél dl kenyérszirupot, majd 37 fokosra melegítettem. 10 dkg élesztőt morzsoltam bele (két csomag friss élesztő volt), és addig kevergettem, amíg az élesztő fel nem oldódott a folyadékban.

Ezt követően egy dagasztótálba öltöttem a folyadékot, hozzátettem 3 dl mazsolát, másfél evőkanál sót, 2 evőkanálnyi narancshéjat, egy evőkanál gyömbért, két csipet őrölt szegfűszeget, valamint 9 dl rozs- és 13 dl búzalisztet. A tésztát géppel alaposan kidagasztottam, konyharuhát libbentettem rá, majd egy órán keresztül hagytam kelni.

A megkelt tésztát négy részre osztottam, 4 hosszúkás kenyeret formáztam belőle, sütőpapírra raktam, majd ismét kelt egy fél órát konyharuha alatt. Előmelegített 200 fokos sütőben sütöttem ki, körülbelül 25 perc alatt.

Alapanyagok:

50 gramm vaj
330 ml (egy üveg) Julmust
330 ml Julöl
0,5 dl kenyérszirup
10 dkg élesztő
3 dl mazsola
másfél evőkanál só
2 evőkanálnyi narancshéj
egy evőkanál gyömbér
két csipet őrölt szegfűszeg
9 dl rozsliszt
13 dl búzaliszt
(összesen 1,2 kg liszt)

Nincsenek megjegyzések: