2010. június 9., szerda

Egyből négyet, avagy keksz keksz hátán

Minap épp nyelvvizsgára készültem, de mivel vendégeink voltak, kirándultunk is sokat. Az autóba nem fértünk be mindahányan, így én vonattal mentem a célhelyre. Ha vonat, akkor olvasni kell, így felszállás előtt elég sokat időztem az újságosnál, nagy volt a kísértés az angol nyelvi szekciónál, de kényszerítettem magam, hogy ékes svéd nyelven írt újságot keressek. Eléggé tanácstalan voltam, amikor is rámkacsintott a Mat&Vänner újság különszáma, a Baka, ami egy teljesen új sorozat első része. Azonnal tudtam, hogy kell nekem ez az újság, csupa olyan témában cikkeznek, ami engem érdekel: sütemények, kenyérsütés, levainkészítés, pralinéművészet. Így hát boldogan lapozgattam a vonaton új szerzeményemet, és mikor hazaértem, rögvest el is készítettem az első olyan receptet, amihez volt itthon minden, hiszen bolt már nem volt nyitva este 10-kor, amikor nekiálltam a sütésnek ... A sütemény nem egy extra valami, viszont nagyon ötletes, ahogy egyetlen tésztából mindjárt négyféle aprósütemény készül.

Az alaptésztához 200 gramm vajat, 4 dl lisztet, 1 dl krumplilisztet (ehelyett lehet nyugodtan keményítőt használni), 1,5 dl cukrot, 1 teáskanálnyi sütőport összedolgoztam géppel, a morzsás állagú tésztát két részre osztottam. Az egyik felébe 3 evőkanál kakaót, a másik felébe egy fél teáskanálnyi vaníliaőrleményt tettem, majd mind a két tésztát kidolgoztam. A tésztákat egy órára hűvösre tettem.

A tésztákból ezek után négyféle kekszet gyártottam:
  • A kakaós tészta egy részéből gombócokat formáltam és hámozott mandulát nyomtam bele.
  • Egy másik részéből a kakaós tésztának szintén gombócokat formáltam és villával benyomtam a tetejét.
  • A vaníliás tészta egy részéből gombócokat formáltam, az ujjammal benyomtam a közepüket, a lyukba pedig málnalekvárt töltöttem.
  • A tészták maradékából pedig 2-2 rudat sodortam, egy kakaós és egy vaníliás rudat egymás mellé raktam, a kakaós rúdra egy vaníliásat, a vaníliásra egy kakaóst tettem, némiképp összenyomogattam őket, majd éles késsel egy cm vastag korongokat vágtam belőle.

A kekszeket sütőpapírral bélelt tepsin 180 fokon sütöttem ki, nagyjából 10-12 perc alatt.

Alapanyagok:

200 gr vaj
4 dl liszt
1 dl burgonyaliszt (keményítő)
1,5 dl cukor
1 tk sütőpor
3 ek kakaópor (cukrozatlan)
fél tk vaníliaőrlemény

hámozott mandula
málnalekvár

1 megjegyzés:

Unknown írta...

Lucilla, dobj nekem légy szíves egy e-mailt a nemisbeka@yahoo.com-ra, nem találok hozzád e-mailcímet. Köszi!