2010. október 14., csütörtök

Milánói rudak

Jan Hedh újabb könyvet dobott piacra, ezúttal sütemény témakörben, 277 sorters kakor címmel. A cím komoly, tényleg van benne ennyi recept és sajnos egyik jobb, mint a másik, nem zárnám ki annak lehetőségét, hogy szépen sorjában végigmegyek az összesen, és ha már így lesz, ígérem, ide is bevésem az arra érdemeseket. Mint például a milánói rudak elnevezésűt most, amit mindjárt az elején össze is dobtam. Ami az összedobást illeti, hát ez a szakácskönyv sem az időszűkében lévő háziasszonyokat célozza, a legtöbb recept nem a fél óra alatt az asztalra tehető kategória, viszont bizton állíthatom, hogy pusztán erre a könyvre jól menő cukrászdát lehetne építeni. Jan Hedh most sem tagadja meg önmagát, végtelen igényességgel vezeti be olvasóját a svéd cukrászat eme ágazatába. Szóval a milánói rúd volt az első, amit elkészítettem, a sikeréről annyit, hogy noha nem kis adag volt, csak a mandulamassza, ami belekerült, volt negyed kiló, és közel éjfél volt, mire a sütőből kikerült, a másnapi éjfelet már nem érte meg, sőt, tulajdonképp az estét sem ...

A tésztához 250 gramm szobahőmérsékletű vajat 25 gramm porcukorral és egy jó csipet vaníliaőrleménnyel összedolgoztam, majd beletettem egy tojást, hozzászitáltam 175 gramm lisztet és összeállítottam a tésztát. Meglehetősen puha, szinte kenhető tésztáról van szó, amit aztán becsomagolva 2 órára a hűtőszekrénybe tettem.

Közben elkészítettem a tölteléket, ehhez 250 gramm mandulamasszát (ennek fele cukor, fele pucolt és nagyon finomra őrölt mandula) összedolgoztam egy (bio) citrom héjával (aki citromosabbat szeretne, nyugodtan tegyen bele két citromra való héjat, nem árt neki), 25 gramm cukorral és 45 gramm tojásfehérjével (ez nekem egy jó nagy tojásból meglett). A töltelék szintén eléggé puhának kell lennie, nyomózsákba töltöttem.

A tésztát jó vékonyra kinyújtottam, nagyjából 5 cm széles csíkokra vágtam, rányomtam a töltelékből mindegyik tésztacsíkra egy adagot, majd a tölteléket körbetekertem a tésztával. A hosszú rudakat tojással megkentem (Jan Hedh egy tojást és egy tojássárgáját javasol kikeverni), majd mandulával megszórtam. Ezt követően ismét hűtőbe került a tészta egy fél órára.

A fél óra leteltével 6 cm-s rudacskákat vágtam a hosszú rudakból, ezeket sütőpapírral bélelt tepsire tettem és 225 fokra melegített sütőben sütöttem pirulásig. (A sok vaj, ami a tésztában van, sülés közben kifolyik, nem kell aggódni, így van jól.)

Alapanyagok:

250 g vaj
25 g porcukor
vaníliaőrlemény
1 tojás
175 g liszt

250 g mandulamassza (marcipán, vagy fele cukor, fele mandula keverék)
1 nagy tojásfehérje (45 g)
1 (bio) citrom héja (vagy kettőé)
25 g cukor

Nincsenek megjegyzések: