2010. október 21., csütörtök

Hallongrottor, avagy málnás linzer

Jan Hedh új könyve tele van olyan receptekkel, amiket már eddig is sütöttem, de persze muszáj az ő verzióját is kipróbálni, hiszen rendszerint beigazolódik, hogy nem véletlenül olyan nagy ember ő, mint amilyen. A hallongrottor is egy svéd klasszikus, a neve amúgy málnás barlangokat jelent, korábban syltkakorként már publikáltam ilyen receptet, sőt valójában többet is. Nagyon egyszerű süteményről van szó, közel áll a lekváros linzerhez ízvilágában, mégis muszáj újra és újra megcsinálni, mert pillanatok alatt elfogy és mindenki imádja. Ez esetben Jan sem bonyolítja túl a dolgokat, inkább az olyan apróságok miatt érdemes ezt a verziót is kipróbálni, mint a szeletelt mandula a tetején, ami fantasztikusan illik ehhez a süteményhez.

Először is egy tálba szitáltam 175 gramm lisztet, 50 gramm keményítőt, 50 gramm porcukrot, némi vaníliaőrleményt és 3,5 gramm (egy jó teáskanálnyi) sütőport, ehhez 170 gramm szobahőmérsékletű vajat tettem, majd gyorsan összedolgoztam. Jan természetesen kézzel csinál minden ilyesmit, én inkább rábízom magam a gépemre, mindegy amúgy, csak a lényeg, hogy nem szabad túl sokáig gyúrogatni, gyorsan kell dolgozni, amint összeáll, már lehet is formázni. Nagyjából 40 grammos darabokból gömböket gyúrtam, de méregetni nem kell, ebből a mennyiségből nekem 11 darab lett. Én szilikonos muffinformába tettem a golyókat, majd ujjal jó mélyen lenyomtam, némiképp oldalra is kihúzogatva a lyukat, hogy sok lekvár férjen bele. (Jan egyébként egy forró vízbe mártott tojással javasolja kilyuggatni a gombócokat). Majd málnalekvárt töltöttem bele és megszórtam mandulával.

180 fokon 15-20 percig sütöttem. Mivel nincs benne sok cukor, kihűlés után meghintettem még egy kis porcukorral.

Alapanyagok:

175 g liszt
50 g keményítő
50 g cukor
vaníliaőrlemény (vagy vaníliás cukor legyen a cukor egy része)
170 g vaj
lekvár
hámozott, szeletelt mandula
porcukor

3 megjegyzés:

phzs írta...

Miért nincs a süteményben tojás? Kipróbáltam nemrégen ezt a syltkakort, szinte szétfolyt a tepsiben, kihűlve meg szétmorzsálódott. Mit csináltam rosszul?

lucillaposta írta...

Nincs tojás benne, elég sok ilyen linzerféle süteményük van a svédeknek, mindegyik tojásmentes. Egy kicsit terül, ha nincs muffinpapírban/sütőben/szilikonos formában, de anélkül is jónak kell lennie, én sütöttem már sokféleképpen. Milyen zsiradékot teszel bele, vajat vagy margarint? Ha utóbbit, akkor lehet, hogy az lehet a baj. Én mondjuk sütöttem már margarinnal is, de az itteni margarinok mások, mint otthon, nincs bennük annyi kutyulék és 80 százalékos zsírtartalmúak (kókuszzsír alapon, repce és más olajokkal készül), szemben mondjuk a Ramaval, ami 70. Otthon inkább maradnék a vajnál, azt hiszem.

Amúgy a végeredmény nem annyira ropogós kekszszerű, inkább omlós. Fontos, hogy a tészta ne legyen túldolgozva, gyorsan kell összeállítani és gyorsan formázni.

Ja igen, most jut eszembe, hogy otthon is sütöttem már magyar alapanyagokból és jó lett, szóval ha nem a margarin a hibás, akkor passz, nem tudom, mi lehetett.

phzs írta...

Azok közül, amit írtál a zsiradékot kizárnám, mert csak vajjal szoktam sütni. Akkor inkább az lehet az ok, hogy túlságosan megdolgoztam a tésztát.